Zen Natuurlijk

Draai uw telefoon om de website te bekijken

Yoga

De oorsprong van yoga.
Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yug dat ‘verbinding’ betekent. Het gaat dan om de  verbinding tussen lichaam en geest.  De yoga van Patanjali, (200 jaar voor Christus), vertegenwoordigt de langdurige ontwikkeling van yoga als filosofische stroming.

Balans tussen lichaam en geest.
In het leven van de moderne mens is de balans tus­sen lichaam en geest vaak verstoord en zoekt men naar manieren om zich te ontspannen en gezond te blijven.
Yoga biedt ons oefeningen die het evenwicht herstellen. Het maakt lichaam en geest leven­dig en flexibel. Door yoga leer je te luisteren naar je eigen li­chaam en komt er een bewustwordingsproces op gang. 

Voor wie?

Yoga is geschikt voor jong en oud. De oefeningen variëren van zeer krachtig tot heel zacht en kunnen als het nodig is worden aangepast zodat je de houdingen kunt doen met de mogelijkheden van jouw lichaam. Iedere les is zorgvuldig opgebouwd en varieert van week tot week.

Het is daarom belangrijk dat je een yogadocent vindt met een stijl die bij je past. Wij bieden diverse vormen aan; Hatha Yoga, Yin Yoga, Aerial Yoga en Yoga & Dans. Je kunt op ieder gewenst moment beginnen.  Wij zijn lid van de Vereniging van Yogadocenten Nederland www.vyn.nu

Waarom yoga?

  • Ik wil leren me beter te ontspannen

  • Ik adem niet op de juiste manier, ik wil dat beter gaan doen

  • De huisarts/ fysiotherapeut raadde me aan om op yoga te gaan

  • Ik wil graag tijd voor mezelf, thuis kom ik daar niet aan toe

  • Ik wil meer tot mezelf komen

  • Ik wil me meer bewust worden van mijn lichaam

  • ik wil meer beheersing van mijn lichaam

  • ik wil mijn evenwichtsgevoel verbeteren

  • Ik wil soepeler worden

  • Ik wil mijn spiritualiteit ontwikkelen

Waarom yoga?

Meer informatie

Yoga is niet prestatiegericht, je hoeft er niet speciaal lenig voor te zijn maar het bevordert wel de soepelheid van het lichaam. In elke yogales doe je een aantal yogahoudingen (asana's). Alle houdingen hebben als doel de organen, de klieren, de gewrichten, het zenuwstelsel, de bloedvaten, het evenwicht, etc. beter te laten functioneren.
Tijdens de yogahoudingen, rek, strek en span je allerlei spieren. De houdingen zorgen voor een verbeterde doorbloeding van het hele lichaam. De yogahoudingen, de adem- en ontspanningsoefeningen werken in yoga samen om bewust en diep te ontspannen. 
Iedere les eindigt met een eindontspanning.

 

In Hatha Yoga is er veel aandacht voor de Asana’s (yogahoudingen) in combinatie met de adem.
Yoga houdingen verbeteren je lichaamshouding, versterken en verlengen spieren en zo kun je klachten verminderen of voorkomen. Het beoefenen van yoga vergroot je lichaamsbewustzijn en brengt lichaam en geest meer in balans. De les eindigt altijd met een eindontspanning. 

In Yin yoga worden houdingen zo'n 2 tot 5 minuten vastgehouden om je grenzen te verkennen en te verleggen. Even niet intensief bewegen, maar juist de tijd nemen om je lichaam beter te voelen. Alle houdingen worden zittend óf liggend uitgevoerd. De lessen hebben een rustig en meditatief karakter. Yin yoga is een goede manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Dus met name geschikt bij stijfheid of klachten zoals reuma en fibromyalgie. 

Daar waar omgekeerde houdingen als hoofdstand op de mat alleen voor gevorderde yogi’s uit te voeren zijn, opent het doek in Aerialyoga vele deuren. Je nieuwe partner, het doek, ondersteunt, haalt de compressie uit de wervelkolom, spanning uit de nek en schouders en zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Het gevoel van ruimte in je lijf geeft je vleugels en laat je letterlijk zweven. Het doek hangt op heuphoogte of bij een ontspannende les, nét boven de grond.

 In Yoga & Dans worden yogahoudingen, passen en bewegingen uit de dans, gecombineerd met muziek volgens een choreografie.

Iedere dans is weer anders; in de ene dans ervaar je je eigen kracht en levenslust, in een andere dans ervaar je vertrouwen, stabiliteit, dan wel ruimte of juist verstilling.

De muziek die wordt gebruikt is divers; hedendaags, werelds en klassiek. 

Kinderyoga bevordert souplesse, kracht en evenwicht in fysiek en mentaal opzicht. Een kinderyoga les kenmerkt zich door een afwisseling van dynamisch bewegen en rustmomenten. Kindgerichte (o.a. dier-) yogahoudingen worden thematisch aangevuld met liedjes, versjes, sprookjes en verhalen die aansluiten bij de belangstelling en beleving van kinderen. Zij worden zich door yoga- oefeningen op speelse wijze bewust van hun adem, ontwikkelen hun zintuigen en leren verschil waar te nemen tussen spanning en ontspanning. Het ‘voelen’ neemt daarbij een centrale rol in. Vanuit een veilige, niet-competitieve sfeer, kunnen kinderen hun gevoelens en fantasie naar voren brengen, sociale vaardigheden ontwikkelen en zichzelf accepteren zoals ze zijn.

Resultaten van yoga

- een diepe ontspanning 
- het weer voelen stromen van energie in je lichaam
- oplossen van bepaalde pijntjes in je lichaam
- ontspanning in je hoofd, rust in je gedachten
- soepeler worden van je lichaam
- van 'DOEN' (Yang) naar meer ZIJN (Yin)